6de Staatshervorming versnelt investeringen bij NMBS

15 december 2017

6de Staatshervorming versnelt investeringen bij NMBS

 

Dankzij de zesde staatshervorming is cofinanciering van projecten bij NMBS mogelijk worden.

Ze kennen dus een gemengde financiering, Federaal en Vlaamse middelen.

Ik ben erg tevreden dat de Vlaamse regering van deze nieuwe bevoegdheid gebruik heeft gemaakte om noodzakelijke investeringen te doen in de streek

Concreet wordt de lijn Mol-Hamont op korte termijn (2018-2019) geëlektrificeerd, zodat er in september 2020 bij het ingaan van het volgend vervoersplan elektrische treinen kunnen rijden. Ook de latere verdubbeling van het traject is opgenomen in het meerjareninvesteringsplan. In totaal kost dat 83,5 MEUR waarvan 62,5 MEUR Federaal en 21 MEUR Vlaams. Door die elektrificatie en verdubbeling is er ook een verbinding met het Nederlandse Weert mogelijk. Tevens is in het Nederlands regeerakkoord voorzien dat deze verbinding wordt gerealiseerd met ons land.

De lijn Balen – Zonhoven wordt ook geëlektrificeerd en verdubbeld over de hele lengte, hiervan bedraagt de kostprijs 72,9 MEUR, waarvan 41 MEUR Federaal en 31,9 MEUR Vlaams.

 

Deze investeringen geven voor de Kempen ook rechtstreeks meer mogelijkheden voor verbindingen naar Brussel en Antwerpen. De zogenaamde zomertreinen kunnen makkelijker worden ingepland en de studententreinen kunnen in grotere capaciteit worden uitgerust.