Actie Jong-CD&V Mol

21 november 2017

Actie Jong-CD&V Mol

Dagelijks komen vele honderden leerlingen met de fiets naar school in Mol. Nu de winter er aan komt en het weer slechter wordt, vermindert ook de zichtbaarheid van de fietsers. In lijn met de nationale CD&V-campagne Koning Fiets wil JONG-CD&V Mol de aandacht vestigen op het belang van zichtbaarheid en werkende fietsverlichting.

Met de intrede van de herfst is ook de schemering weer van de partij. Met haar vijf middelbare scholen is Mol een gemeente waar elke werkdag vele honderden scholieren zich met de fiets van en naar school verplaatsen.

De gemeente investeert in aangepaste fietsinfrastructuur zodat alle weggebruikers op een aangename en veilige manier op hun bestemming kunnen geraken. Toch stellen we vast dat schoolomgevingen vaak heuse mobiliteitsknelpunten blijven waar zich de inspanningen van de gemeente ten spijt dagelijks moeilijke verkeerssituaties voordoen.

In samenspraak met de scholen wordt er stevig  ingezet op sensibilisering van de weggebruikers in de schoolomgeving. Veilig verkeer begint immers bij jezelf. Recent voerde de lokale politie nog een campagne waarbij gecontroleerd werd of de fietsen van onze scholieren wel voldeden aan de wettelijke verplichtingen qua veiligheid en verlichting.

Als lokale Molse CD&V kunnen we dergelijke initiatieven uiteraard enkel maar toejuichen. Als we mensen stimuleren om de fiets meer te gebruiken, moeten we hen ook sensibiliseren over de risico’s in het verkeer en hun eigen verantwoordelijkheid  hierin. Het verhogen van de zichtbaarheid van fietsers is hiervan een perfect voorbeeld. Enkele kleine inspanningen kunnen een groot verschil maken.

We zetten daarom graag onze schouders onder het initiatief Koning Fiets dat door de nationale partij werd uitgewerkt. Op maandag 20/11/2017 hebben we om 8u in de Hofstraat in Mol kleine fietslampjes uitgedeeld aan de scholieren. Op die manier wilden we hen attent maken op het belang van goed werkende fietsverlichting.  We willen hen ook belonen voor het feit dat ze de fiets gebruiken om naar school te rijden.

“Door je zichtbaarheid als zwakke weggebruiker te verhogen vermijd je gevaarlijke situaties en verhoog je de algemene verkeersveiligheid. We hopen dan ook dat de scholieren dankbaar gebruik zullen maken van de lichtjes om veilig naar school te gaan.” aldus afdelingsvoorzitter Frederik Loy.