Beschermkledij op een bromfiets

Een motorfiets is elk tweewielig motorvoertuig met of zonder een zijspanwagen, dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.

De volgende beschermende kledij is enkel verplicht voor de bestuurder of passagier van een motorfiets met een cilinderinhoud groter dan 50 cc:

• Handschoenen
  • Valhelm
  • Jas met lange mouwen
  • Lange broek of overall
  • Laarzen/bottines die de enkels beschermen

Een bromfiets klasse A is een twee- of driewielig voertuig met een motor die een cilinderinhoud heeft van maximaal 50 cc of met een elektrische motor. Een bromfiets klasse A kan, naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg niet sneller rijden dan 25km/u.

Een bromfiets klasse B is een twee- of driewielig voertuig met een motor die een cilinderinhoud heeft van maximaal 50 cc of met een elektrische motor. Een bromfiets klasse B kan, naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg niet sneller rijden dan 45km/u.

Bestuurders van bromfietsen klasse A of B moeten enkel een valhelm dragen. De vermelde beschermende kledij voor motorfietsen wordt aangeraden, maar is voor deze bestuurders niet verplicht.

Wordt ook als een bromfiets beschouwd: elk vierwielig voertuig voorzien van een motor die een cilinderinhoud heeft van maximaal 50 cc, voor motoren met een elektrische ontsteking of voor andere typen van motoren met een netto maximumvermogen van ten hoogste 4kW, en dat naar bouw en motorvermogen op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45km/u.

Buiten de motorfiets en de bromfiets bestaan er ook nog de driewieler en vierwieler met motor.