In 1992, al meer dan 25 jaar geleden, kwmat het toenmalige ACW Mechelen op de proppen met een visie op stadsontwikkeling met de titel 'Stad aan het Spoor'. Toen werd er lacherig gereageerd op het vorstel, mar onderussen is het plan in volle uitvoering. Ik ben reeds lang bezig met investeringen in het spoor en is blij met de investeringen in de de Mechelse stationsbuurt. Inge Vervotte heeft als bevoegd Minister hierbij het startschot gegeven.

In het plan dat toen werd voorgesteld stond ondermeer dat het verkeer dat niet in de stad moet zijn, er moet rond kunnen. Het kan echter niet de bedoeling zin om de Vesten te overbelasten. Er is een ruimere ontsluiting nodig, vooral ten Zuid-Oosten van de stad. We bepleiten dan ook een verlenging van de afrit Mechelen-Zuid tot over het spoor, om parallel met het spoor aansluiting te geven op de N15.

"Het geeft de stad ademruimte, er komt meer plaats voor fietsers, voetgangers en lijnbussen, maar wat ik zeker zo belangrijk vind, is de opwaardering van de stationsomgeving en de uitbouw van een grote mobiliteitshub. Ik ben ook erg bij voor Mechelen dat een nieuw stationsgebouw de aantrekkelijkheid van de trein zal benadrukken met veel aandacht voor fietsers en andere vervoersmodi in de omgeving. Het maakt van Mechelen terug echt een "Stad aan het Spoor". 

Spoorinvesteringen werden 40 en 50 jaar geleden afgebouwd door de overheid. Samen met het ACV hebben we vijftien jaar geleenden een 'werkgroep Spoor' opgericht om schot te krijgen, waaronder bijvoorbeeld een betere ontsluiting in de Kempen. Ik heb vaak spoorinvesteringen op de agenda gezet maar ik zal nooit vergeten dat ik in 1995 in het parlement kwam en ik lachwekkend omschreven werd als 'de man die met de treintjes speelt' omdta ik bleef hameren op meer investeringen in het spoor.

Nu heeft iedereen de mond vol van de nood aan beter openbaar vervoer en sinds kort is het ook bon ton om voor investeringen in het spoor en fietsinfrastructuur te zijn, maar het is ooit anders geweest.

Het ACW pleitte in het document 'Stad aan het Spoor' al voor verkeersarme fietsverbindingen. Nu zijn de fietsostrades een feit. Ik kan me best voorstellen dat deze ideeën voor vele mensen als utopisch bestempeld werden, maar de eerste daadwerkelijke fietsostrade kwam er wel tussen Mechelen en Antwerpen. Binnenkort kan ja vanaf Mechelen ook op een snelle manier naar Brussel fietsen.

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.