De werken aan de vroegere rijkswachtkazerne in de Warandstraat in Turnhout zijn bijna afgerond. In de zomer moet de ondernemingsrechtbank verhuizen van hun kleine en verouderde bureaus in De Merodelei naar het prachtig gerenoveerde gebouw. En daarmee komt ook de laatste rechtbank op wandelafstand van het kasteel van de Hertogen van Brabant te liggen.

Ik ben zeer tevreden met de afwerking van dit project dat ik mocht opstarten als bevoegd Staatssecretaris voor de Regie der Gebouwen. De omgeving van de Warande wordt naast haar culturele functie verder uitgediept tot centrum van justitie voor de Kempen.

Het is belangrijk dat justitie verankerd blijft in de streek kort bij de Kempische gezinnen en ondernemers.

Minister Geens, bevoegd voor de Regie der Gebouwen, verwoordde het zo : "Trots dat heel wat beweegt in modernisering infrastructuur voor de gerechtelijke diensten. Deze nieuwe ondernemingsrechtbank in Turnhout is een prachtig voorbeeld. Verder werken aan snellere, efficiëntere en eigentijdse justitie waarin burger en ondernemer centraal staan."

Mijn Kempische voorganger als verantwoordelijke voor de Regie der Gebouwen, Jos Dupré, was ook aanwezig bij het werfbezoek aan de nieuwe ondernemingsrechtbank in Turnhout.