Politiek engagement

In 1988 speelde de toenmalige CVP in Mol Servais uit als lijsttrekker bij de gemeenteraadsverkiezingen. Als nieuwkomer in de gemeentepolitiek kon hij de partij terug in de meerderheid brengen en werd hij zelf schepen van openbare werken. In 1994 kon hij het positieve verkiezingsresultaat versterken en werd hij ook eerste schepen.

Sinds 21 mei 1995 is Verherstraeten ook federaal volksvertegenwoordiger voor de kieskring Antwerpen. In het kader van het debat over het cumulatieverbod voor politici nam hij ontslag uit het schepencollege. Sindsdien bleef hij actief als fractieleider van de CD&V in de Molse gemeenteraad.

Na de verkiezingen van 2007 werd hij fractieleider voor het kartel CD&V/N-VA in de Kamer. Tijdens de regering-Leterme I, de regering-Van Rompuy en de regering-Leterme II trad Verherstraeten in de media frequent op als politiek woordvoerder van zijn partij.

Bij de vorming van de federale regering-Di Rupo was hij samen met partijvoorzitter Wouter Beke onderhandelaar van het sociaaleconomische regeerakkoord.

In december 2011 werd hij staatssecretaris voor Staatshervorming en Regie der Gebouwen in de federale regering. Op 5 maart 2013 werd hij ook bevoegd voor Duurzame Ontwikkeling.

Na de vorming van de regering-Michel werd Servais terug voorzitter van de CD&V-Kamerfractie (12 oktober 2014)