Vandaag werd in het station van Leopoldsburg het officiële startschot gegeven van de werken voor de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hasselt.
Die werken gaan drie jaar duren. Het gaat om 38 kilometer spoor waarlangs 1250 nieuwe bovenleidingspalen moeten komen en zowat 300 kilometer nieuwe kabels en draden moeten worden gelegd en gespannen.
 
Het gaat om een investering van 55 miljoen euro waarvan Vlaanderen 15 miljoen euro betaalt.
 
Na de start in augustus van de werkzaamheden van de elektrificatie Mol-Hamont is dit een bijkomende verbetering. De mogelijkheden voor meer ontsluitingen van onze regio moet worden verdergezet, ook richting Weert (Nederland) moet gerealiseerd worden om met de trein verder Europa in te kunnen.
 
Ik blijf ijveren voor meer comfort en maatregelen die beter zijn voor mens en milieu.
 
 
Navolgend geef ik nog graag het officieel persbericht mee:
 
De 38 km lange spoorlijn wordt volledig geëlektrificeerd zodat NMBS er vanaf eind 2022 elektrische treinen kan laten rijden. Het is een belangrijke investering in de mobiliteit voor zowel de Kempen als Limburg en meteen de laatste stap om het Limburgs spoorwegnet (de reizigerslijnen) volledig te elektrificeren.

1.250 nieuwe bovenleidingspalen en 300 km aan nieuwe kabels

Het plaatsen van een dwarsverbinding tussen de eerste nieuwe bovenleidingspalen aan het station van Leopoldsburg op 21 maart vormt het begin van de elektrificatiewerken op de spoorlijn 15 tussen Mol en Hasselt. De eerste werken op het terrein omvatten de inrichting van de bestaande werfinstallatie in Zolder, het maken van proefsleuven voor kabels en leidingen, en het plaatsen van de bovenleidingspalen. De aannemer voor deze werken, die op het baanvak Balen-Leopoldsburg-Beverlo zullen starten en gefaseerd zullen verlopen, is de Tijdelijke Handelsvennootschap BAM TRACK – BAM INFRA RAIL.
In totaal moeten er 1.250 nieuwe bovenleidingspalen worden geplaatst en zal er 1.400 ton staal voor de bovenleidingsconstructies worden gebruikt. Op het traject van de spoorlijn 15 moet er 58 km aan bovenleiding geïnstalleerd worden: 38 km spoor tussen Mol tot de spoorvertakking Zonhoven waarvan 10 km dubbelspoor tussen Beverlo en Zolder, een bijspoor in Leopoldsburg en ook enkele bundelsporen in Mol. Hiervoor moet er ruim 300 km aan nieuwe kabels en draden voor de bovenleiding worden uitgerold.
Daarnaast zijn er voor de elektrificatie ook andere infrastructuurwerken nodig zoals de verhoging van 4 bruggen (de bruggen Stationsstraat, Zandstraat en Koerselsesteenweg in Beringen en de brug ‘recreatief fietspad’ in Zolder) en aanpassingen aan de leuningen van 5 andere bruggen. Infrabel maakt van deze werken ook gebruik om de brug over het kanaal Dessel-Kwaadmechelen grondig te renoveren en verschillende wissels in het station Mol te vernieuwen. In het kader van de verhoging van de brug over het Albertkanaal in Kuringen zullen er ook spoorwerken gebeuren.
Als gevolg van de elektrificatiewerken op spoorlijn 15 zal er geen hinder zijn voor het reizigersverkeer met uitzondering van een aantal (nog te bepalen) werkweekends, maar dan zal NMBS steeds voor een alternatief voor de reizigers zorgen.

2 nieuwe tractieonderstations verspreid over 38 km lange spoorlijn

Verspreid over de spoorlijn (38 km) bouwt Infrabel in Leopoldsburg en op de grens Houthalen/Zolder ook 2 nieuwe tractieonderstations die optimaal geïntegreerd zullen worden in de vrije ruimte langs het spoor. Tractieonderstations zetten hoogspanning om in bruikbare spanning voor het treinverkeer. Vanuit het onderstation loopt de omgezette tractiestroom via de bovenleiding naar de treinen zodat die elektrisch kunnen rijden. In Hasselt (aan de spoorvertakking Zonhoven) komt er een sectioneerpost. Deze installatie bevindt zich tussen tractieonderstations en zorgt voor een betere verdeling van de stroom waardoor de energie-efficiëntie van de bovenleiding verhoogt en nog beter kan worden benut.
Over 3,5 jaar zullen de werken afgerond zijn waarna de nodige controles en testen kunnen beginnen en de bovenleiding van de spoorlijn onder stroom zal worden gezet. In december 2022 zullen dan de eerste elektrische treinen op de geëlektrificeerde lijn tussen Mol en Hasselt kunnen rijden.
 
Duurzame investering in de mobiliteit in Limburg en de Kempen

Na de eerdere realisatie van de elektrificatie van de spoorlijn tussen Herentals en Mol (eind 2015) en de huidige elektrificatiewerken op de spoorlijn Mol – Hamont (gestart in het najaar 2018 en klaar eind 2020) vormen deze werken tussen Mol en Hasselt een nieuwe belangrijke investering voor de mobiliteit in de Kempen en Limburg. Hierdoor zal NMBS over het volledige traject van Antwerpen tot Hasselt elektrische treinen kunnen inzetten. De elektrificatie biedt NMBS ook meer mogelijkheden en de reizigers zullen gebruik kunnen maken van moderne en comfortabele treinen, die ook meer capaciteit bieden.
De elektrificatie van dit ontbrekende baanvak draagt bovendien bij tot een betere stiptheid en milieuvriendelijkheid. De geraamde investering voor deze elektrificatiewerken bedraagt 54,7 miljoen euro waarvan het Vlaams Gewest een deel (14,7 miljoen euro) bijdraagt. Dit is de laatste schakel om het Limburgs spoorwegnet volledig elektrisch te maken waardoor vanaf eind 2022 alle reizigerslijnen in Limburg geëlektrificeerd zullen zijn.
 
 station Leopoldsburg
 
 
Samen met collega Vlaams Parlementslid en burgemeester Lode Ceyssens.