De geplande elektrificatiewerken van de spoorlijn Mol-Hamont zullen pas februari of maart 2021 klaar zijn. Dat antwoordt de federale minister van Mobiliteit Bellot (MR) op een vraag van Federaal volksvertegenwoordiger Servais Verherstraeten (CD&V). De coronacrisis zorgde ervoor dat deze werf van Infrabel werd stilgelegd, waardoor deze niet in 2020 zal klaar zijn. “De mogelijkheid om zo meer treinstellen te laten rijden tussen Neerpelt en Brussel kan zo ook pas doorgevoerd worden in juni 2021. Dat is opnieuw een tegenslag voor de Kempense treinreiziger, en kost nog handenvol geld ook ”, reageert Verherstraeten fors.

 Twee maanden vertraging op de werf, zes maanden voor de reiziger. 

 Verherstraeten: “Onze spoorwegbeheerder had gehoopt in 2020 klaar te zijn met de elektrificatiewerken. Dit moeten stilleggen omwille van Corona is natuurlijk een geval van overmacht. Nu opnieuw opstarten is niet mogelijk, want de shiften van nacht- en weekendwerk zijn elders ingepland. Het is vooral enorm spijtig dat we moeten wachten op de tweede aanpassing van de dienstregeling in juni 2021. Zo wordt het wel heel lang wachten, alvorens de reiziger een verschil merkt. De exploitatiekosten van dit stuk oude spoorlijn zullen ook niet minderen. De 15 miljoen die het kost om oude diesels hierop te laten rijden, kan de minister enkel compenseren door de Kempense reiziger wat betere toestellen te geven, in plaats van die oude afdankertjes”. 

 

Meer én beter treinverkeer in de Kempen.

Servais Verherstraeten pleit al jaren voor een betere spoorontsluiting van de Kempen. Het belang van investeringen in infrastructuur is hierbij natuurlijk groot. “Als de elektrificatie rond is, krijgt het treinverkeer in de Zuiderkempen zeker een boost. Want dan kunnen we modernere en langere treinen krijgen, minder overstapplaatsen, betere aansluitingen, stiptere rijtijden. Ik volg dit dossier dan ook nauwgezet op.” In hetzelfde antwoord liet Minister Bellot weten dat de spoorwerken tussen Hasselt en Mol wel op schema liggen.